Báthorys néptáncosok a Krím Gyöngye Fesztiválon (2002)

A Báthory Táncegyüttes 2002-ben megalakulásának 10. évfordulóját ünnepelte. A 22 fõs kezdeti csoportból 150 tagú együttes lett, mely három éve a Beszterczey Mûvészeti Magániskola keretében mûködik. A felsõs csoport meghívást kapott a Krím Gyöngye Fesztiválra, melyet az ukrajnai Alustában rendeztek meg. Nagy izgalommal készültünk erre a hosszú útra, közel 36 órás buszozás várt ránk. Elõzetes érdeklõdés után nagy kalandnak ígérkezett a Krím. Este indultunk, könnyes szemû szülõk aggódásával kísérve. Gyorsan és szerencsésen átjutottunk Záhonynál a határon. Lenyûgözve figyeltük a Kárpátok vadregényes tájait, a Vereckei-hágót és a munkácsi vár erõdítményeit. Ezután kb. 1000 km-en keresztül lapos sík vidék nagy búzatáblái, megmûvelt földek, legelõk következtek. A Krím-félszigethez közeledve változott, gazdagodott a táj: gyönyörû hegyek, völgyek, sziklák, erdõségek és a tenger!
A szállásunk egy ifjúsági üdülõben volt, tiszta és gondozott környezetben. Már az elsõ este megismerkedhettünk a fesztivál résztvevõivel, akik a környezõ országok és azt képviseltek csoportjaiból álltak, közel 700-an. A megnyitón minden csoport színes jelmezben vonult végig Alustán. Mi is büszkén lobogtattuk a magyar zászlót. A fesztivált csoportunk nyitotta meg. Zajos, nagy sikert arattunk a közönség körében, még néhány ott élõ magyarral is találkoztunk.
Szerepléseink során végig barátságos, szerény, segítõkész emberek vettek minket körül, minden problémánkra megoldást találtak. Sokat segített ebben kísérõnk, tolmácsunk Vári József is, aki végig fantasztikus toleráns módon bánt a gyerekekkel. Nemcsak szereplésekbõl, próbákból álltak napjaink. Elhajóztunk a Medve-hegy szikláihoz, delfinekkel kísérve. Eljutottunk Jaltára is, az utolsó orosz cár nyári rezidenciájára, ahol a második világháború után a nagyhatalmak megkötötték a békeszerzõdéseket. A festõi szépségû Jalta belvárosában még megtalálható a Lenin szobor, mellyel szemben egy McDonalds mûködik. Az ukrán konyha nevezettességeit is megkóstoltuk, a kapor, a káposzta, a cékla nem hiányzott egyik étkezés során sem.
A gazdagság és a szegénység sajátos keveréke ez az ország. Modern, légkondicionált buszunk nem fért el a szûk hegyi úton, ezért a helyiek segítségével 30 éves Ural teherautó platóján értünk fel a Krím legnagyobb vízeséséhez. A látvány káprázatos volt!
Sokat fürödtünk a tengerben, napoztunk, vásárolgattunk, sétálgattunk. Alusta tengerparti sétánya nappal és éjjel is gyönyörû volt. Itt sok mindent ki lehetett próbálni: kígyóval, majommal, régi elegáns ruhákban fényképezkedni, óriáskerékre felülni, utcai színpadon énekelni, táncolni, kártyából jósoltatni, rengeteg jégkrémet, saslikot enni.
A gyerekek nagyon jól érezték magukat. Sok barátot szereztek, címeket cseréltek. Az angol nyelv révén jól megértettük egymást. Nagy élmény volt mindenki számára ez a két hét. Színes ünnepséggel, tûzijátékkal fejezõdött be a fesztivál.
Szomorú szívvel búcsúztunk el a záróünnepség után a többiektõl. Élményekkel tele, fáradtan utaztunk haza. Megfogadtuk, hogy ide még egyszer el fogunk jönni!